logo

한국어

바로가기



국가교육과정정보센터

한국교육과정평가원

전국 교육청 & 교수학습지원센터

한국교육학술정보원

학술연구정보서비스

방문자수

전체 : 5,817,136
오늘 : 1,486
어제 : 1,863

페이지뷰

전체 : 122,371,641
오늘 : 15,165
어제 : 43,403


The Business Impact of e-Learning

                                       

                                         - Nick van



Table of Contents


1. Introduction 15


1.0 Introduction 17
1.1 Summary of the Research Approach 20
1.2 Overview of the Chapters 23



Part A : Theoretical Framework


2. e-Learning 25


2.0 Introduction 27
2.1 Learning Terminology 28
2.2 Learning Theory 33
2.3 The Role of Technology in Learning 40
2.4 Types of e-Learning 52
2.5 Concluding Remarks 57


3. e-Learning and Business Drivers 59


3.0 Introduction 61
3.1 Enterprise Transformation 63
3.2 Cost Reduction 70
3.3 Time-To-Competence 79
3.4 People Commitment 83
3.5 Concluding Remarks 87


4. Organizational Capabilities for e-Learning 91


4.0 Introduction 93
4.1 e-Learning Culture 94
4.2 e-Learning Design 99
4.3 e-Learning Technology 105
4.4 Performance Management 111
4.5 Effective e-Learning Implementation 115
4.6 Concluding Remarks 121
12 T H E B U S I N E S S I M P A C T O F E – L E A R N I N G


5. Measurement of e-Learning 123


5.0 Introduction 125
5.1 Business Measurement Framework 128
5.2 Learning Evaluation Frameworks 132
5.3 Return on Investment 137
5.4 Creation of Shareholder Value 147
5.5 Concluding Remarks 149



Part B : Research


6. Research Methodology 151


6.0 Introduction 153
6.1 Overview of the Research Framework 156
6.2 The Theoretical Framework 157
6.3 The Empirical Research 158
6.4 Research Results 168



Part C : Results


7. Results Empirical Research: Phase I 169


7.0 Introduction 171
7.1 Overview of Research Case Studies 172
7.2 e-Learning Culture 175
7.3 e-Learning Design 178
7.4 Performance Management 181
7.5 e-Learning Technology 184
7.6 e-Learning and Business Drivers 188
7.7 Concluding Remarks 193


8. Results Empirical Research: Phase II 199


8.0 Introduction 201
8.1 Overview of Research Case Organizations 202
8.2 Dimensions of Organizational Capabilities 203
8.3 Elements of an Effective Business Practice 208
8.4 Concluding Remarks 212
T H E B U S I N E S S I M P A C T O F E – L E A R N I N G 13


9. Conclusions 215


9.0 Introduction 217
9.1 How can e-Learning be defined? 218
9.2 How do enterprises justify their investments in e-Learning? 223
9.3 What appear to be critical success factors
for the implementation of e-Learning? 228
9.4 Which elements can make e-Learning an effective business practice? 233
9.5 The Business Impact of e-Learning 237
9.6 Recommendations for Future Research 240
i. Summary in Dutch 243
ii.. Epilogue: The Future of e-Learning within Enterprises 251
iii. References 257
iv. Appendices 273


Appendix A: Phase I, Case Interview Questionnaire 275
Appendix B: Phase II, Case Interview Questionnaire 284
Appendix C: Phase I, Summary Case Results Comparison 285
Appendix D: Phase II, Summary Case Results 287


Biography

List of Articles
번호 제목 글쓴이 조회 수 추천 수sort 날짜
37 오캄의 면도날(Occam's Razor) [3] file 오만록 77192   2008-05-02
오캄의 면도날(Occam's Razor)  
36 어린이집 종사자의 직무만족도, 조직애착도, 이직의도 및 그 결정요인에 대한 분석 [3] file 오만록 125335   2009-03-23
어린이집 종사자의 직무만족도, 조직애착도, 이직의도 및 그 결정요인에 대한 분석 - 오만록, 한내창 [ 목 차 ] Ⅰ. 연구의 목적 Ⅱ. 연구의 이론적 배경 1. 직무만족의 개념 2. 직무만족에 대한 연구동향 3. 직무만족의 결...  
35 학교중심 교육과정 개발의 의의 : 구성주의적 관점 [2] file 오만록 89274   2009-04-08
학교중심 교육과정 개발의 의의 : 구성주의적 관점 권낙원·민용성(한국교원대학교) [ 목 차 ] Ⅰ. 연구의 필요성 및 목적 Ⅱ. 교육과정 이론으로서의 객관주의와 구성주의 1. 객관주의 2. 구성주의 Ⅲ. 학교중심 교육과정 개발의...  
34 홀리스틱 교육과 유아교육과정 [2] file 오만록 71067   2010-02-11
- 홀리스틱 교육과 유아교육과정(pdf 파일) 이영석 교수 (성균관대학교 아동학과) [ 목 차 ] Ⅰ. 서 론 Ⅱ. 홀리스틱 교육과정의 의미 Ⅲ. 최근 유아교육과정의 동향 1. 발달에 적합한 유아교육과정 유형 2. 발달적 유아교육과...  
33 미셀 교수의 마쉬멜로 실험(Walter Mischel Marshmallow experiment) 오만록 53569   2016-11-13
Walter Mischel "Marshmallow Experiment"  
32 The Role of Self-Regulated Learning(SRL) in Contextual Teaching file 오만록 77149   2012-01-17
The Role of Self-Regulated Learning(SRL) in Contextual Teaching : Principles and Practices for Teacher Preparation Scott G. Paris University of Michigan Peter Winograd University of New M...  
31 미래교육을 위한 u-learning 교수-학습모델 개발 file 오만록 89576   2012-02-10
미래교육을 위한 u-learning 교수-학습모델 개발 (pdf) 서정희 외(2005) 한국교육학술정보원(KERIS)  
30 창의적 교수법 개발 탐색 file 오만록 84725   2018-10-13
창의적 교수법 개발 탐색 (168페이지) - 오 만 록 [목 차] Ⅰ. 서 론 1. 창의력 개발에 관한 관점과 지원방법 1.1 창의력 개발에 대한 관점 1.2 창의력 개발을 위한 지원방법 가. 인지적 측면의 지원방법 나. 정의적 측...  
29 구성주의에 근거한 문제중심 학습모형(PBL)의 운영 file 오만록 28634   2018-10-13
구성주의에 근거한 문제중심 학습모형(PBL)의 운영 (59페이지) [ 목 차 ] Ⅰ. 서 론 ---------------------- 1 1. 연구의 필요성 / 1 2. 연구의 목적 / 6 Ⅱ. 연구의 이론적 배경 ---------------- 8 1. 문제중심 학습(PBL)의 이론적...  
28 행동주의와 인지주의 및 인본주의 학습이론 file 오만록 56173   2018-10-13
행동주의와 인지주의 및 인본주의 학습이론 (47페이지)  
27 활동이론(activity theory) file 오만록 50184   2018-10-13
활동이론(activity theory) (11페이지) [ 목 차 ] 1. 개 요 2. 활동이론의 철학적 기원 3. 활동이론의 이론적 전개와 주요개념 4. 현실 응용 및 시사점  
26 대학에서의 효율적인 공부요령(Study Skills to Improve Learning & Grades) file 오만록 26616   2018-10-13
대학에서의 효율적인 공부요령(Study Skills to Improve Learning & Grades) (11페이지)  
» The Business Impact of e-Learning file 오만록 336310   2018-10-13
The Business Impact of e-Learning - Nick van Table of Contents 1. Introduction 15 1.0 Introduction 17 1.1 Summary of the Research Approach 20 1.2 Overview of the Chapters 23 Part A : Theoret...  
24 The Teaching Method of Creative Education file 오만록 28085   2018-10-13
The Teaching Method of Creative Education Creative Education 2013. Vol.4, No.8A, 25-30 Yong Gil Lee Kunjang University College, Gunsan, Republic of Korea Creative Education Society, Gunsan, Republi...  
23 Analysis of Three Instructional Design Models file 오만록 28611   2018-10-13
Analysis of Three Instructional Design Models  
22 Personal and Anticipated Strain Among Youth file 오만록 42776   2018-10-13
Personal and Anticipated Strain Among Youth : A Longitudinal Analysis of Delinquency (29page)  
21 Talks to Teachers On Psychology And To Students On Some Of Life's Ideals file 오만록 27562   2018-10-14
Talks to Teachers On Psychology And To Students On Some Of Life's Ideals William James, 1899, Harvard University Press  
20 헐(Hull)의 체계적 조건화이론 file 오만록 28355   2018-10-14
헐(Hull)의 체계적 조건화이론 (13페이지) [목 차] 1. 생 애 2. 이론화에 대한 헐(Hull)의 접근 3. 주요 이론적 개념 4. 헐(Hull)의 1943년 이론과 1952년 이론의 주된 차이점 5. 헐(Hull)의 최종 체계 요약 6. 헐(Hull)의 ...  
19 사랑의 의미와 발달 및 유형 file 오만록 28935   2018-10-22
사랑의 의미와 발달 및 유형 (35페이지) - 오 만 록 [ 목 차 ] 1. 사랑의 의미 1) 사랑의 기본요소 2) 사랑의 정의 2. 애착의 발달 1) 사랑받은 경험의 중요성 2) 최초이자, 원초적인 사랑으로서의 애착 3. 사랑의 유형...  
18 오이디푸스 콤플렉스(Oedipus complex)와 엘렉트라 콤플렉스(Electra complex) file 오만록 27872   2018-10-22
 오이디푸스 콤플렉스(Oedipus complex)와 엘렉트라 콤플렉스(Electra complex) (17페이지)